الاثنين، 25 فبراير، 2013

مسرحية جيمى والمرارة المفقوعة مع طنط لورا بوش و اخراج ستيفين كوفي:من سلسلة ام بودى -4 :190

بسم الله الرحمن الرحيم

كتبهاسراب حنين المقاتلة ، في 6 مارس 2010 الساعة: 13:57 م

بسم الله الرحمن الرحيم
موسوعة الكائنات الخرافية
 


صورة


اليونيكورن – Unicorn
هو كائن خرافي برأس و جسد حصان يمتلك أرجلا لأيِل و ذيل أسد و قرناً وحيداً في وسط مقدمته .تأتي كلمة يونيكورن
Unicorn
من الكلمة اللاتينية
"Uni"
و تعني الواحد ,و
Cornu
و تعني القرن , بجمع اللفظتين تترجم الى الكائن ذو القرن الواحد
بالرغم من مظهره الرائع و جماله فانه يقاتل بوحشية و عنف شديدين و من المستحيل امساكه خصوصاً اذا حوصر لكنه يستجيب بسهولة للمسة أنثى عذراء ..
و كانت هذه هى الطريقة التى يتم بها صيد اليونيكورن حيث ياتى الصيادون بعذراء جميلة الى المنطقة التى يوجد بها اليونيكورن بالغابة لياتى طوعا اليها و ينام بالقرب منها فياتى الصياد لامساكه
 
لكل بلد في العالم كائناتها الخرافية يعني مش إحنا بس اللي بنخرف .. تعالوا نشوف أبو رجل مسلوخه الياباني، وأمنا الغوله الأمريكاني ..
• الديك الناري (أتفاروس) .. كائن خرافي ..
..موطنه .. ليتوانيا.
الديك الناري يشبه هذا الكائن العجيب الديك والتنين معا؛ فهو عندما يطير ليلاً يبدو ذيله وكأنه ألسنة من النيران. يحيا الديك الناري في البيوت الريفية كديك عادي هادئ، حتى تحل اللحظة التي يتحول فيها إلى شخصيته الحقيقية، وهنا لا يستطيع أحد الوقوف في وجهه.
يولع هذا الديك بأكل البيض، ولذلك فمن الممكن أن يقايض كل ما معه من غنائم مقابل بيضة أو بيضتين.

• الفيل الأبيض .. كائن خرافي ..
.. موطنه .. الهند..
تصف الأساطير والخرافات الهندية القديمة الفيل الأبيض بأنه يشبه الثلج في بياضه، وأن له جناحين يطير بهما محلقاً في السماء، حيث تمكنه قدراته السحرية من أن يخلق سحاباً في الأيام الجافة التي تخلو فيها السماء من السحب .
• أمفسبينا .. كائن خرافي ..
موطنه .. أوربا.. أمريكا الشمالية
أمفسبينا هو ثعبان عجيب له رأسان .. تقع الرأس الأولى في مقدمة جسده الخرافي، أما رأسه الآخر فتوجد عند نهاية ذيله. وتصفه العجائز التي تعيش في أمريكا الشمالية أنه ينتقل بسرعة مذهلة عندما يضع أحد رأسيه بين فكي رأسه الأخرى .. وهو بهذه الطريقة يتدحرج من مكان إلى آخر مثل طوق ضخم، والخرافة تقول أن إن هذا الكائن يعيش بالتحديد في ولاية "ماساشوستس" بالولايات المتحدة!
• بانيب .. كائن خرافي ..
موطنه .. أستراليا..
بانيب غول مائي بيضاوي الشكل، له أربع أرجل، ويشبه وجهه وجه مهر صغير، لكنه بلا ذيل، ويسكن قاع البحيرات، والخرافة تقول أن صياداً قد اصطاده مرة حين كان طفلاً، فثارت أمه وأحدثت فيضاناً ضخماً كاد أن يغرق البلدة بسكانها، ولم يهدأ الطوفان إلا عندما تجمع السكان وأجبروا الصياد على رد "بانيب" الصغير إلى أمه الغاضبة.
• تنجو .. كائن خرافي ..
موطنه .. اليابان..
تنجو هو مخلوق عجيب يعيش في الغابات وفي الجبال أحيانا، وشكله خليط بين الإنسان والطائر، له منقار في وجهه ذي الملامح البشرية، وله جناحان. يحترف السطو والاحتيال على الحطابين، ويعيش في قصور كبيرة، حيث يستقبل ضيوفه من الأرواح. تحكي عنه الخرافات، أنه سخي في منح الهدايا الفاخرة، التي تتلاشى نهائياً عندما يطلع عليها الصباح.
• جلاستنج .. كائن خرافي ..
موطنه .. اسكتلندا..
جلاستنج كائنة خرافية، لها هيئة نصف امرأة ونصف ماعز، وهي تحب الأطفال وتهوى رعايتهم. كما أنها تحمي الحيوانات الأليفة، وتصل في عطفها ورعايتها إلى حد الاقتتال مع من يريدون بالأطفال أو بالحيوانات شراً مستخدمة قرونها الذهبية.
• سقراط .. كائن خرافي ..
موطنه .. شرق أوربا..
سقراط هو واحد من المخلوقات الخيالية التي يقال إنها تزرع الحقول بين حين وآخر ويعيش هذا الكائن في تجويف بجذع شجرة أو في أحد الكهوف.. وهو يشبه الدجاجة المسكينة الحزينة، وذيله يتدلى في انكسار يثير العطف، لكن احذر فهو يستطيع في لحظة أن يتحول إلى إوزة أو قطة أو كلب أو حتى إلى إنسان كثيف الشعر. وتزعم الخرافات أنه يجلب السعد والثراء للأسرة التي يسكن لديها.
• كابا .. كائن خرافي ..
موطنه .. اليابان ..
كابا يشبه القرد لكنه يمتلك أنفاً طويلاً ، وهو يمشي على قدميه برغم وجود صدفة كصدف السلاحف تكسو ظهره. وله بين أصابع يديه وقدميه غشاء رقيق يساعده على السباحة في ماء البحيرات والأنهار التي يسكنها، برغم أنه لا يحب الاقتراب إطلاقاً من المحيطات.
• كوكاتريس أو (بازيليك) .. كائن خرافي ..
موطنه .. أوربا ..
تحكي الخرافات أن ثعباناً أخذ بيضة دجاجة، ورقد عليها، وعندما فقست البيضة خرج منها هذا المخلوق العجيب الذي يجمع بين ملامح الديك وملامح الثعبان، والخرافة تقول أن "كوكاتريس" يستطيع التحليق في الفضاء بسهولة ورغم صغر حجمه فهو يستطيع قتل المزروعات بواسطة أنفاسه النارية، ونظراته تقتل الكائنات الحية، وهو يعتبر ملك على الثعابين، لكنه لا يتمتع بهذا الملك لأنه يموت بمجرد سماعه لصوت الديك .. ولهذا فهو يعيش في الصحراء.. وهناك أسطورة تحكي أن "كوكاتريس" مات عندما نظر يوماً إلى المرآة، وشاهد فيها وجهه البشع.
• كيكيمورا
.. كائن خرافي .. موطنه .. شرق أوربا..
كيكيمورا كائن أسطوري يشبه الدجاجة، لكنها ترتدي ملابس الفلاحات الأوربيات، والخرافة تقول أن كيكيمورا لها رقبة طويلة ومنقار، أما يداها وقدماها فهم يشبهون أقدام الدجاج، وتؤكد الخرافة أنها تساعد ربات البيوت في أعمالهن.كما ترعى "كيكيمورا" الدجاج في المزارع، وتحنو عليه .
• كاتوبليباس
.. كائن خرافي .. موطنه .. أثيوبيا..
تصف الخرافات "كاتوبليباس" كمخلوق عجيب متوسط الجم، يشبه العجل إلى حد كبير، وجسده مغطى بقشور تشبه قشور السمك، أما ذيله فيشبه ذيل الثعبان، ورأس هذا الكائن الخرافي يعلوها شعر كثيف وأشعث، ويبلغ الشعر من الثقل حداً يجعل من الصعب عليه أن يرفع رأسه عن الأرض .. وهذا من حسن الحظ، فالخرافة تؤكد أنه إذا استطاع رفع رأسه، ونظر إلى أي كائن آخر فإنه يقتله بنظرة واحدة .
• صفط
.. كائن خرافي .. موطنه .. الجزيرة العربية..
صفط طائر عجيب تقول الأساطير إنه يمضي كل حياته طائراً في الفضاء بلا راحة، حتى أنه يضع بيضه في أثناء طيرانه، والخرافة تقول أن البيضة تفقس فرخاً صغيراً في الفضاء قبل أن تصطدم بالأرض، التي لا يصل إليها من البيضة سوى قشرتها.. وتؤكد الخرافة أن أي حيوان يأكل تلك القشور، فإنه يصاب على الفور بالجنون ..
• ذو القرن
.. كائن خرافي .. موطنه .. آسيا – أوربا..
ذو القرن هو كائن خرافي تشبه ساقاه الخلفيتان ساقي طائر العندليب، ويجمع شكله بين الغزال والحصان، لكنه أسرع وأقوى من الغزال. له قرن حلزوني في جبهته مخطط بالأحمر والأسود والأبيض. يتسم عادة بالوداعة، لكنه أحياناً ينقلب وحشاً متعطشاً للقتال.
تحكي الخرافات أن قرنه إذا وضع في الماء يطهره، ويبطل مفعول أي سم فيه. والخرافة تقول أن مجموعة كبيرة من الحيوانات العطشى وقفت إلى جوار مجرى مائي ملوث تنتظر مجئ "ذو القرن"، حتى حضر وظهر الماء بقرنه، واستطاعت الحيوانات أن تروي ظمأها.
• جارودا
.. كائن خرافي .. موطنه .. إندونيسيا – الهند – كامبوديا
جارودا حيوان أسطوري، رأسه الأبيض رأس نسر، وجسمه الذهبي جسم إنسان. له جناحان كبيران لونهما أحمر، أما قدماه فهما قدما طير كاسر. والخرافات تقدمه كعدو لكل أنواع الثعابين.
• بوكي
.. كائن خرافي .. موطنه .. جزر هاواي..
في جزر هاواي يوجد ما يسمى (صخرة الجرس)، وقد أطلق عليها هذا الاسم لأنها تصدر صوتاً مثل صوت الجرس عند الدق عليها. ويعتقد أهل المنطقة أنها صخرة سحرية، من يذهب إليها ليلاً، يمكنه أن يرى الكلب "بوكي" إذا ما تمنى ذلك.
و"بوكي" كلب وحشي عملاق، يتجول فوق قمم الجبال الشاهقة قرب السماء، وأحياناً يرى في السماء على هيئة السحب.
• أنانسي
.. كائن خرافي .. موطنه .. إفريقيا
هو عنكبوت عملاق، يتقمص في بعض الأساطير شخصية الساحر الذي يستطيع أن يحول شكله بسهولة إلى شكل إنسان عادي، وتقول الخرافات الإفريقية أن العنكبوت أنانسي يتميز بقدرات ومهارات كثيرة، إلا أنه أناني يهوى الحيل والخدع، ومن خصائص هذا الكائن الخرافي قدرته على الكلام الفصيح إلا أنه ألثغ ينطق حرف السين ثاء. وتؤكد الخرافة أنه يتمتع بشهية شرهة مخيفة .. وفي القصص يحاول ضحايا هذا العنكبوت المخادع محاربته، وينجح بعضهم أحياناً.
• النمر المبتسم (البالام)
.. كائن خرافي .. موطنه .. أمريكا الوسطى – المكسيك ..
كثيراً ما يرد اسم "البالام" في حكايات هنود أمريكا الوسطى. وهو نمر أو فهد له قدرات سحرية، ويطلق عليه أحياناً اسم "النمر المبتسم"، لأنه يتآلف مع الناس بسرعة، ويحب كل الحيوانات من فصيلته "عائلة القط" ، وتؤكد الخرافة أن "النمر المبتسم" يتميز بفم واسع بدرجة كبيرة. وتحكى العجائز عنه خرافات كثيرة في قرى المكسيك كبطل يحمي القرى وحقول القمح.
• آلان
.. كائن خرافي .. موطنها .. جزر الفلبين
تقول الخرافة أن " آلان " تعيش في بيت مصنوع كله من الذهب الخالص، أما جسدها فهو عجيب التركيب .. فنصفها العلوي يأخذ شكل الإنسان، ونصفها السفلي على هيئة عصفور.
الخرافة تقول أن من عادة "آلان" أن تتعلق بقدميها في أغصان الأشجار.. وتحاور أبطال القصص وهى في وضع مقلوب، وهى تظهر في الحكايات الخرافية ككائن يميل إلى الشر والأذى وتدبير المقالب برغم مظهرها الساذج البريء الذي يساعدها كثيرا في اصطياد ضحاياها وخداعهم .

مسرحية جيمى يبيع البلد :

 من مختارات الاصدقاء :
 
 من فضلك أقرأ فصول المسرحية للأخر   مشهد خارجي … ظلام دامس …. أنوار خافتة مُحيطة
 بالبيت الأبيض .. الفجر بيشقشق …. أصوات خبط ورزع على
> > البوابة الخارجية للبيت الأبيض  لورا  بوش : يا ساتر يارب .. ده مين السمج اللي بيخبط علينا الساعة دي ؟إصحي يا بوشي شوف في إيه
> > بوش يهب منزعجاً : إيه .. في إيه ؟ أسامه رجع تاني ؟
> > البرج .. إوعى البُرج …. ناولوني الشبشب … إستخبي
  ياديك ..
> > لورا : برج إيه يا راجل ما راح واللي كان كان .. ده باب
> > البيت البراني بيخبط قوم شوف مين .
> >
> > بوش : أقوم إزاي وأنا بالبيجاما … قومي إنتي يمكن
> > ماحدش غريب …
> >
> > لورا : مين .. مين اللي بيخبط ؟
> >
> > جيمي : أنا جمال يا طنط
> >
> > لورا : جمال مين ؟
> >
> > جيمي : جمال إبن مبارك
> >
> > لورا : إبن سوزان ؟
> >
> > جيمي : أيوه يا طنط إفتحي أنا أفأفت من البرد .
> >
> > لورا : خير يا جمال .. ماما جرا لها حاجة ؟
> >
> > جيمي : لأ .. ماما بخير والحمد لله ولسه ضاربة مكتبتين
> > الإسبوع اللي فات
> >
> > لورا : إوعى تكون
> >إتخانقت مع خديجة .. حاكم أنا عارفها
> > هاتعمل عليها ماري منيب ؟
> >
> > جيمي : يا طنط مافيش حاجة … أرحمي أهلي ودخليني الأول
> > هاموت من البرد ..
> >وبعد كده إن شالله تبعتيني جوانتانمو
> > يحققوا معايا .
> >
> > لورا : إدخل يا جمال .. أقعد أتلقح في أوضة المسافرين
> > عبال ما أصحيلك عمك بوش …. فطرت ولا أجيب لك لقمة تشق
> > بها ريقك .
> >
> > جيمي : لأ الحمد لله أنا أكلت شاندوتشين سدُق في القطر
> > وأنا جاي …. صحي لي أونكل قوام الله يخليكي عشان عايزه
> > في موضع مهم .
> > يدخل بوش أوضة المسافرين مرتدياً بيجامته الكستور
> > وزعبوطاً من نفس نوعية قماش البيجاما .. مع شبشب حمام
> > أزرق اللون …
> >
> > بوش : إيه الشوقه الغريبة دي يا جمال يا إبني ؟ ومالك
> > لابس لبس ولاد الليل ليه كده ومتلثم ؟
> >
> > جيمي : أسف يا أونكل إني جاي من غير ميعاد .. لكن
> > الموضوع خطير خطير خطير .
> >
> > بوش : يا ساتر يارب !!!!!! إيه إوعى تقولي الشعب المصري
> > صحي وثار عليك وعلى ابوك ؟
> >
> > جيمي : بعد الشر يا عمو .. دول نايمين بقى لهم 7 آلاف
> > سنة .. ولا أصحاب الكهف .
> >
> > بوش : طب حد لغوص لكو في موضوع الإنتخابات
> >وفقس العملية
> > ؟
> >
> > جيمي: ماحدش يستجرى يا عمو وأديك شايف إحنا بنعمل إيه في
> > القضاة .
> >
> > بوش : يابني تعبت قلب اللي خلفوني وأنا مش فاضليك .. خش
> > في الموضوع
> >
> > جيمي : في الحكيكة يا أونكل بوش .. بابا صحي من النوم من
> > إسبوعين كده ووشه كان أصفر وجسمه بينتفض وفضل ينده ويقول
> > " هاتوا لي جمال .. انا عايز جمال " .. المهم
> >سيبت
> > خطيبتي وجتله جري لقيته بيقولي :
> >
> > (مشهد داخلي … نهار ما طلعلوش شمس … الكاميرا تقترب
> > من غرفة النوم الرئيسية في قصر العروبة … وتحديداً
> > يتركز المشهد على السرير الملكي )
> >
> > مبارك : شد لك كرسي و أقعد يا جمال أنا عايزك في موضوع
> > خطير … النهاردة إيه ؟
> >
> > جيمي : 4 مايو يا بابا ..
> >
> > مبارك : وده معناه إيه ؟
> >
> > جيمي : معناه إن الموظفين قبضوا مرتباتهم من 3 أيام يا
> > بابي
> >
> > مبارك : موظفين .. مرتبات ؟ إنت هاتنضف مخك معايا
> >ولا
> > أخلى عيشتك سودا ؟
> >
> > جيمي : بالراحة عليه …. صحتك يا حاج .. حاضر هانضف
> >
> > مبارك : يابني النهاردة عيد ميلاد اللي جابك .. وأنا
> > كملت النهاردة 78 سنة .
> >
> > جيمي : والله ؟ كل سنة وإنت طيب يا حاج … عن إذنك أوصل
> > لحد " لا بالما " أضرب دستتين جاتوه على طورطايه و78
> > شمعه وأجي حمامه .
> >
> > مبارك : تصدق بالله لو قاطعتني وإتكلمت في الهجايص دي
> > تاني أنا هاقطع خلفك …. يا جمال يا إبني أنا حاسس إن
> > يالله حُسن الختام … وبالمختصر المفيد أنا عايز أقلوظ
> > لك الكُرسي قبل ما أفلسع .
> >
> > جيمي : بعد الشر عنك …. ده لو حصل ده أنا أموت نفسي
> > وراك يا حاج .
> >
> > مبارك : تموت نفسك ؟ طب ومصر ؟ والمصريين دول مين يشكمهم
> > يا جمال ؟
> >
> > جيمي : آه صح … طب إتكل عالله إنت يا حاج وأنا هابقى
> > أحصلك ..
> >
> > مبارك : عشان كده انا عايز تتخفى وتتكتم وفي منتهى
> > السرية تروح لعمك بوش وتبوس إيده وتقوله " أبويا بيسلم
> > عليك وبيقولك .. إمتى هايتم المُراد يا جميل ..
> >إحنا
> > طالبين الرضا والسماح "
> >
> > جيمي : إيه دا دا يا بابا ؟… بس أنا بأحب خديجة وإنت
> > عارف .. وهاكتب عليها بعد موسم القُطن اللي جاي ؟
> >
> > مبارك : اللهم طولك يا روح … خديجة إيه وقطن إيه يابني
> > حرام عليك هاتموتني ناقص عمر .. مين جاب سيرة خديجة ولا
> > الجواز دلوقت ؟
> >
> > جيمي : مش إنت بتقولي
> >روح أطلب إيد بنت عمك بوش ؟
> >
> > مبارك : أنا قلت كده يا رئيس المستقبل .. يا فلته عصرك
> > وآوانك ؟.. يابني أدم أنا بأقولك روح إستسمح عمك وأطلب
> > منه يساعدك
> >في القعاد على الكُرسي …
> >
> > جيمي : يا حبيبي يا بابي … والله هاتوحشني لما تروح ..
> > وهاتوحشني أفكارك البرلنتية … وتفتكر يا بابا أونكل
> > بوش هايوافق ؟
> >
> > مبارك : ربنا يهدية .. إحنا بس نرمي بياضنا ونشوف طلباته
> > إيه ؟
> >
> > ——-
> >
> > جيمي : عشان كده يا عمو أنا جيت لك النهاردة وطالب الرضا
> > والسماح
> >
> > بوش : في الحقيقة إنت فاجئتني
> >بطلبك ده .. وبعدين " جينا
> > " لسه صغيرة وما بتفكرش في الجواز دلوقت ..
> >
> > جيمي : الحمد لله .. يعني مش أنا بس اللي بأفهم بالشقلوب
> > ..
> >
> > بوش : قصدك إيه ؟
> >
> > جيمي : لأ ما فيش حاجة .. ده أنا فتكرت موقف كده حصل
> > بيني وبين بابي … يا عمي أنا مش قصدي الجواز من سليلة
> > الحسب والنسب .. أنا بأقصد إني طالب الرضا والسماح عشان
> > أقعد وأترستق على الكُرسي وأدلدل رجلي ؟
> >
> > بوش : آه قلت لي … طب إستناني أما أضرب واحد كابتشينو
> > عشان أفوقلك إنت وابوك
> >..
> > بوش : قلت لي بقى أبوك بعتك ليه ؟
> >
> > جيمي : بابي بيسلم عليك وبيقولك قلوظ لي الكُرسي .
> >
> > بوش : لأ إستأنا عليه أما أندهلك خالتك أم سلحول ..
> >
> > جيمي : طب وإيه لزمة طنط لورا في الموضوع الرجالي ده ؟
> >
> > بوش : لورا مين .. يخرب بيت عقلك وطي صوتك أحسن تسمعك من
> > المطبخ … أم سحلول ده الإسم الحركي لخالتك كوندي .
> >
> > جيمي : آه .. وماله بس بسرعة يا أونكل أحسن عايز
> >اروح
> > قبل الدُنيا ما تضلم وكمان عشان سايب خديجة في جنينة
> > المريلاند لوحدها .
> >
> > بوش : يا عبدو .. يا عبدو
> >…
> >
> > عبدو : أوامرك يا افندينا .
> >
> > بوش : إدي ميسد كوول لكوندليزا خليها تيجي بالعجل .
> >
> > عبدو : بس يا أفندينا الدنيا لسه الفجر وممكن تكون نايمه
> > .. وحتى لو صحيت وجت بسرعة فمش هاتلحق تغسل وشها .. وده
> > في خطر علينا
> >.
> >
> > بوش : يا سيدي ما بتفرقش كثير .. إندها وخليها تيجي
> > والسلام .
> >
> > —–
> >
> > وتأتي كوندي مهرولةً وتدخل
> >أوضة المسافرين على بوش وجيمي
> > ..
> >
> > كوندليزا وهي تتثاءب : صباح الخير يا مستر بريزيدانت
> > …. مين جيمي إبن سوزان … إزيك يا ولا وإزي أمك ؟
> >
> > جيمي : كويس .. وماما بتسلم عليكي يا طنط وبعته لك معايا
> > حتة قماش قطيفة تنفع ميكروجيب .
> >
> > كوندي : ميرسي خالص يا جيمي ماكنش له لزوم .. وإبقى سلم
> > على ماما .
> >
> > بوش : جيمي يا ستي جاي وجايب معاه رسالة من والده بيقولي
> > فيها أقلوظ له الكرسي
> >
> > كوندي : وماله يا مستر بريزيدانت .. بس كله بثمنه
> >
> > جيمي : وأنا رقبتي سداده يا طنط كوندي .. ومستعد دلوقت
> > أكتب لكو أي حتة في مصر بيع وشرا .. من أول توشكى لحد
> > شرم الشيخ بتاعت بابا .
> >
> > بوش :
> >إحنا ناس مش بتاعت فلوس يا جيمي وابوك عارف كده
> > كويس .. إشرحي له أكثر يا كوندي .
> >
> > كوندي : بص يا جيمي .. إحنا لازم نعملك الأول كام إختبار
> > على كام تحليل حاجة كده زي كشف الهيئة عندكو .. ونشوفك
> > تنفع ولا لأ ..
> >
> > جيمي : أنا متأكد من نفسي يا طنط وصحتي عال العال وأفوت
> > في الحيطه وأعدي البحر ولا أتبلش .
> >
> > كوندي : عال عال … نخش على أول سؤال …. س : ما
> >هو
> > موقفك من الدولة القطقوطة الأمورة إسرائيل في حالتك
> > قلوظت الكرسي
> >لك؟
> >
> > جيمي : ج : بسم الله الرحمن الرحيم .. إسرائيل بالنسبة
> > لي دولة مُسالمة .. وعيال بتوع سلام من أول أونكل بن
> > جوروين مروراً بتيته جولدا وصولاً إلى عمي الحاج شارون
> > ربنا ياخد بيده ويقومه لنا بالسلامه ونهايةً بأونكل
> > إيهود أولمرت اللي هو حبيبي وإبن حبيبي وبابا بيعزه معزة
> > الأخ لأخوة .
> >
> > كوندي : يخرب عقلك إنت بتجيب الكلام ده منين … صحيح يا
> > ولاد - وقالت ولاد بالإنجليزي يعني بويز - اللي خلف
> > مامتش ….. السؤال التاني : ما هي علاقتك ببشار الأسد ؟
> >
> > جيمي : ولا أعرفه .. ده راجل بتاع مشاكل زي أبوه ..
> > وبابا قال لي : يا جيمي يابني مالكش دعوة بالأشرار …
> >
> > كوندي : ج : ما هو موقفك من مشكلة العراق ؟
> >
> > جيمي : دي مشاكل عائلية بناتهم وهايصفوه .. سونر أور
> > ليتر .
> >
> > كوندي : ما هو موقفك من المعارضة المصرية الداخلية
> > وخصوصاً الإخوان المسلمين ؟
> >
> > جيمي : إحنا دولة مؤسسات - أحداث - ونحن سائرون قُدماً
> > في مسيرة الإصلاح .. واللي ماربهوش أهله تربيه المعتقلات
> > .
> >
> > كوندي " والله الولا ييجي منه يا مستر
> >بريزيدانت …
> > السؤال الأخير وده من عشر درجات … ما هو موقفك من خلفة
> > العيال ؟
> >
> > جيمي : حضرتك أنا من إيدك دي لإيدك دي .. عايزاني أخد
> > برشام منع الحمل من أول يوم .. ماشي .. أشيل الرحم خالص
> > .. أوكي …. أنا جاهز
> >
> > كوندي : يابني مش قصدي .. أنا أقصد إيه نظام التوريث
> > بالنسبة لك ؟
> >
> > جيمي : حضرتك يا طنط أنا أتفقت مع خديجة إننا نشد حيلنا
> > في الكام سنة الأولانيين ونضرب 3 أو 4 عيال أول سنة ..
> > بحيث لما أدقدق شوية في الحُكم يكونوا كبروا وحد يمسك
> > بدالي وسلمني نضيف أسلمك نضيف .
> >
> > بوش : أنا مبسوط منك يا جيمي … خلاص تقدر تروح دلوقت
> > وقول لبابا عمو بوش بيقولك " مبروك يابو الريس " إنت
> > راجع إمتى ؟
> >
> > جيمي : حضرتك أنا حاجز في ديزل الساعة 12 .. يعني يادوب
> > ألحق …. وخلي بالكم إنتوا معزومين على فرحي الشهر
> > الجاي … وياريت تجيب طنط لورا معاك يا أونكل وقولها
> > نانسي وشعبولا هاييحيوا الليلة .
> >
> >
> > وهنا تدوي زغاريط الفرح في أرجاء البيت الأبيض.
> >

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق